Coinoxs Kurucusu Can Azizoğlu: Önümüzdeki dönemde şirketlerin Metaverse’e katılımı yeniden artacak
Kripto para ekosisteminde yaşanan bir takım olumsuz gelişmelerin ardından kripto para piyasalarında düşüş trendi başladı. Bu düşüş trendi ile birlikte, kurumsal ilgi Metaverse ve NFT’lerde zirve yaptı. Coinoxs Kurucusu Can Azizoğlu, şirketlerin Metaverse’e katılımının önümüzdeki dönemde yeniden artacağını belirtti.
Metaverse, günümüzde blockchain teknolojisinin sağladığı en ilginç deneyimlerden biridir. Özellikle pandemi ile birlikte kişilerin ve şirketlerin bu deneyime olan ilgisi oldukça arttı. Ancak piyasalara paralel olarak kripto para ekosisteminde yaşanan olumsuz gelişmeler hem kişisel hem de kurumsal olarak Metaverse’e gösterilen ilgiyi azalttı. Tüm bunlar Web 3, NFT ve Metaverse gibi teknolojilerin akıbeti konusunda soru işaretlerine yol açmıştır. Firmaların Metaverse üzerinde etkinlik düzenlemesi için çeşitli hizmetleri bulunmaktadır. Coinoxs Kurucusu Can AzizoğluMetaverse’in geleceği hakkında değerlendirmelerde bulundu.
“Pandemi ile birlikte evlerin kapanmasının ardından insanlığın birçok alışkanlığı da değişti. Günümüzde birçok beyaz yakalı çalışan, zaman zaman ofisten, zaman zaman konuttan, ya uzaktan ya da hibrit dediğimiz bir modelle iş hayatına devam ediyor. Salgının ilk dönemlerinde bu uygulamaların sürdürülebilirliği tartışılırken bir süre sonra Metaverse ortamında ofis oluşturma olasılığından bahsetmeye başladık. Yine bu dönemde değerli hazır giyim markalarının Metaverse atılımlarıyla bu alana gösterilen ilginin perspektifi de genişliyordu.
Türkler Metaverse’i Sevdi
Ancak Metaverse’e olan ilginin sadece iş yapma biçimlerinde ve tüketim alışkanlıklarında yarattığı değişimden kaynaklandığını söylemek yanlış olur. Kripto para piyasalarının önemli bir yükseliş gösterdiği bu dönemde Metaverse de özellikle ülkemizde bir yatırım aracı olarak görülüyordu. Birçok kişinin çeşitli platformlarda emlak için “fırsatı erken değerlendirmek” fikriyle talep etmesi üzerine Türkler, Metaverse’de en çok arsa alıp satan milletlerden biri haline geldi.
Kripto para ekosistemindeki aksiliklerin piyasalarda düşüşe neden olmasıyla birlikte Metaverse’i bir yatırım aracı olarak gören kitlenin de uzaklaştığını gördük. Tabii buradaki ilginin azalmasıyla birlikte firmaların yaptığı yatırımlar da oldukça ivme kaybetti. Ancak bu durumun Metaverse’nin sonunu getireceği sonucuna varmak pek doğru olmayacaktır. Çünkü blockchain teknolojisinin dayandığı Web 3, NFT ve Metaverse gibi alanlar avantajlarını kaybetmedi. Aksine gelişimin devam ettiğini söyleyebiliriz. Dolayısıyla orta ve uzun vadede bu avantajlar firmaların yeniden bu alanlara yönelmesini sağlayacaktır. Gelinen noktada Coinoxs olarak kurumsal talebi karşılamak için altyapı çalışmalarımızı tamamladık. Bugün, Decentreland’deki alanımızda çeşitli etkinliklere ve etkinliklere ev sahipliği yapıyoruz. Ayrıca lansmanlar, ürün-hizmet tanıtımları ve satışları, defileler, konferanslar, sanal toplantılar, canlı yayınlar, NFT standları ve Metaverse’de Hackhatons gibi birçok etkinliği organize edebiliyoruz.
Şirketler Metaverse’i eğitim, pazarlama ve iş geliştirme gibi alanlarda kullanabilirler.
Metaverse’e adım atan şirketler için iş geliştirme için birçok fırsat var. Metaverse, farklı ülkelerden çalışanlarını bir araya getirerek şirketlerin bağlantı kurmasına ve işbirliği yapmasına yardımcı olabilir. Sanal toplantılar ve etkinlikler, şirketlerin işlerini zamandan ve mekandan bağımsız yapmalarını sağlar. Yine müşteri deneyimlerini iyileştirmek için Metaverse kullanmak mümkündür. Oluşturulan sanal etkinlikler ve mağazalar aracılığıyla müşterilerin eserleri deneyimleme ve satın alma süreçlerine yeni bir boyut kazandırıyor.
Günümüzde çeşitli programlarla eğitim en çok dijitalleşen alanlardan biri haline gelse de Metaverse’te oluşturulabilen sanal sınıflar ve eğitim materyalleri insanların daha etkin öğrenmelerinde etkili olmaktadır. Tüm bunlar Metaverse’te yapılabildiği gibi yeni bir reklam ve pazarlama alanı da oluşturmaktadır. Sanal reklam alanları, markaların iş ve hizmetlerinin tanıtımı için yeni bir seçenek oluşturmaktadır.
Özetle, şirketlerin birçok alanda Metaverse’den yararlanabileceği aşikardır. Bu durum orta ve uzun vadede kurumsal girişleri bir nevi zorunlu kılmaktadır. Ancak bir tutuşturucu elemanın girişi tetiklemesi beklendiğini söyleyebiliriz. Bu ateşleyici unsur, yeni zirvelerin test edildiği kripto para piyasalarında bir boğa dönemi de olabilir. İçinde bulunduğumuz dönemde piyasalarda trendin tersine döndüğünü görüyoruz. Bu bir dönem daha devam ederse önümüzdeki dönemde firmaların Metaverse’e katılımı tekrar artacaktır.”